Маю тут на увазі лауреата обласної Симоненківської премії, хоч можна вести мову й загальніше: хто визначає переможця будь-якого конкурсу, в т.ч., скажімо, й виробничого тощо. Цей мій іронічний роздум породжений кількома цікавими сентенціями, які висловив на сесії облради начальник управління культури ОДА В. В. Марштупа, мотивуючи зміни до складу конкурсної комісії з присудження обласної літературної премії імені Василя Симоненка.

Одразу зауважу на одному етичному моменті. Ці мої рядки можуть назвати „голосом ображеного”, бо, мовляв, його відставлено з посади голови конкурсної комісії, от він і пише. Кажу щиро, відверто і спокійно: ніякої образи не відчуваю. Я 18 років, від самого заснування, очолював указану комісію й намагався все робити заради її престижу в Україні й задля популяризації імені й творчості Василя Симоненка. У 2006 році я сам подав тодішньому голові ОДА заяву з проханням про звільнення мене з тої почесної посади. Але мою заяву не задовольнили, і після того ще принаймні двічі обласна рада підтверджувала мої повноваження голови комісії. Це, до речі, і щодо сентенцій В. В. Марштупи про те, що „є група людей, яка хоче приватизувати світлу пам’ять Симоненка””. Про яку приватизацію мова? І чи варто, послуговуючись термінологією В. В. Марштупи, рішення останньої сесії облради сприймати як реприватизацію чи переприватизацію „світлого імені Симоненка”? Абсурд.

То хто ж визначає чи визначатиме лауреата? В. В. Марштупа безапеляційно заявив, що „письменника об’єктивно може оцінити лише читач”. Он як демократично і красиво! А насправді ― цілком демагогічно. Певно, не відаючи того, Василь Васильович такою „ударною” фразою одразу викинув як непотріб цілу галузь науки ― літературознавство. А навіщо воно зі своїми якимись оцінками, коли є читач?! І то зовсім байдуже (В. В. Марштупі), що література як самостійне мистецтво слова розвивається за своїми специфічними канонами, має безліч своїх формально-змістових особливостей і т. д. Власне, як і кожен вид мистецтва й культури, якими зараз на Черкащині керує В. В. Марштупа. І кожен той вид має свою природу, особливості, закони розвитку і т. д. Погоджуся з начальником управління в одному: всі види культури й мистецтва, в т. ч. й мистецтво слова (література) дійсно твориться для людей – читачів, глядачів, слухачів. І цей читач (глядач, слухач) справді дає оцінку творам, - як кажуть, ногами чи гаманцем. І оцінює назагал за принципом – «подобається чи не подобається». Коли ж оголошується творчий конкурс, тут уже для фахової оцінки творів мистецтва чи майстерності їх виконання кличуть п р о ф е с і о н а л і в. Хіба Василь Васильович того не знає? Хіба він, як і всі, не дивиться десятки телевізійних конкурсів і не бачить, хто оцінює учасників і визначає переможців? Вокалістів оцінюють вокалісти, танцівників – хореографи, кінотвори – кіномитці й кінознавці, театралів, художників – мистецтвознавці вузького профілю, перукарів – майстри цієї професії і т. д., і т. п.

Зрештою, й конкурси, які проводяться на Черкащині, теж оцінюють професіонали певного профілю. Аби ж не обійти глядачів (слухачів), то на деяких конкурсах є ще «приз глядацьких симпатій». І це начальник управління культури, певен, добре знає й сам це практикує. То чому ж письменникам він відмовляє у професіоналізмі, чому він каже відверті дурниці? Зрозуміло, чому. Бо щось же треба говорити, якось же треба пояснювати дуже некрасиву ситуаціюї, яку він та іже з ним створили навколо Симоненківської комісії.

Коли В. В. Марштупа так заговорив про роль читачів, то прозоро натякав тим самим, що, мовляв, попередня конкурсна комісія зовсім «народну думку» ігнорувала. А нова комісія, отже, тепер демократизує процес. Тут маю зазначити, що новоспечений секретар конкурсної комісії (В. В. Марштупа) або не читав положення про премію, або ж відверто лукавить. Бо в пункті 6 положення мовиться про те, які твори допускаються до участі в конкурсі. Серед інших чеснот цих творів значиться й така: твори «які здобули високу оцінку літературної критики, громадськості, широкого кола читачів». Хіба це не відзначення ролі й місця читачів, як, проте, й літературної критики? Це, по-перше. А по-друге, тим же положенням півтора місяця (1 листопада – 15 грудня) відводиться на публічне обговорення творів-претендентів. І попередня конкурсна комісія чітко притримувалася цих вимог. Хіба не було публікацій творів усіх щорічних претендентів на сторінках «Черкаського краю» й «Нової Доби»? Хіба не було щорічних радіосюжетів Вікторії Шапошник? Хіба не висловлювали окремі люди чи установи свої думки щодо претендентів? Усе це було. Тому глаголити всяку нісенітницю не слід. Тим паче посадовцеві від культури. Я вже не буду коментувати й зовсім недолугу сентенцію начальника управління культури: «Не може письменник об’єктивно оцінити письменника». Це Ви про що, Василю Васильовичу?

Вибачте, шановні читачі, що пишу загалом-то банальні речі. Але треба писати хоча б для того, щоб побажати шановному начальникові управління культури не ганьбити себе і свою високу посаду.

То хто ж має визначати лауреата літературної премії?

 Володимир Поліщук, доктор філології, професор

реклама

Коментарі  

 
+4 #18 jack 10.07.2023 19:04
Цитую Оксана Колісник:
Всяка поважна нагорода повинна мати Статут, аби потім ні в кого не виникало підозр щодо заангажованості .

А чому всі мовчать, що чиновники в комісії - щоб лауреати не забули, хто на премію гроші дав, і кому подякувати треба? :lol: :lol: :lol:
Цитувати | Поскаржитись на коментар
 
 
-4 #17 Пояснення цифроману 10.07.2023 08:21
Цитую Європа:
Хто ці унікальні особистості, які у наш час ще читають «Черкаський край» і «Новоу Добу»? Скільки їх у обласному центрі і області? Звичка вирішувати все у своєму вузькому колі та не зважати на інтереси широкого кола читачів, має наслідком ту обставину, що ця премія вже перетворилася на культурний анахронізм.

Це люди, у яких ще не повністю атрофовані мозгові звивини і які ще вміють читати.
Цитувати | Поскаржитись на коментар
 
 
+13 #16 Європа 09.07.2023 16:51
Хто ці унікальні особистості, які у наш час ще читають «Черкаський край» і «Новоу Добу»? Скільки їх у обласному центрі і області? Звичка вирішувати все у своєму вузькому колі та не зважати на інтереси широкого кола читачів, має наслідком ту обставину, що ця премія вже перетворилася на культурний анахронізм.
Цитувати | Поскаржитись на коментар
 
 
+1 #15 За демократію 08.07.2023 22:42
Цитую Nazar Obidzinski:
Браво, Володимире Трохимовичу! Краще від Вас ніхто не сказав. Слова фахівця, а не пристосуванця від культури!

Премію імені Симоненка не можна віддавати на відкуп місцевим поетам, бо він був ще й прекрасним газетярем-публіцистом. Тож у комісії мають бути журналісти, представники творчих спілок. Бо не один же Трохимович може бути оцінювачем.
Цитувати | Поскаржитись на коментар
 
 
-1 #14 Оксана Колісник 21.04.2012 12:58
Далі про Пулітцерівську прмію: "Совет вправе присудить премию любому претенденту вне зависимости от рекомендаций номинирующего жюри. Члены жюри, члены совета или попечители не вправе участвовать в обсуждении и голосовании, если врученная премия может принести выгоду им лично или представляемым ими организациям. Членство в совете для каждого лица ограничено тремя трехгодичными сроками. Вакансии заполняются путем голосования, в котором принимают участие действующие члены совета."
Цитувати | Поскаржитись на коментар
 
 
-1 #13 Оксана Колісник 21.04.2012 12:57
Вибачте, не перекладаю українською. Це про Пулітцерівську премію, яка є не тільки журналістською, до речі. Зверніть увагу, яка складна процедура прийняття рішення: Решения по премиям принимают назначаемые университетом для каждой категории специальные жюри. Каждое жюри составляет список из трех кандидатов в алфавитном порядке и передает его совету по Пулитцеровским премиям. Совет изучает все необходимые материалы и произведения номинантов, после чего направляет свои рекомендации попечителям, которые одобряют сделанный советом выбор и незамедлительно объявляют имена лауреатов, не проводя официальной церемонии. (буде далі)
Цитувати | Поскаржитись на коментар
 
 
+2 #12 УкраїNець 19.04.2012 15:43
Майте совість, панове коментатори! Яке "екстраполювання " - вас же і регіонали читають!
Цитувати | Поскаржитись на коментар
 
 
+1 #11 О.Мацюцька 19.04.2012 14:00
Спасибі, "Остап". У моєму коменті є ще одна помилка - у слові Сергій.
І взагалі ви маєте рацію: цей вислів, придуманий Марією Матіос, поза контекстом, очевидно, не зовсім зрозумілий. Пояснювати - довго, краще читати Матіос.
Цитувати | Поскаржитись на коментар
 
 
+1 #10 Оксана Колісник 19.04.2012 09:01
Всяка поважна нагорода повинна мати Статут, аби потім ні в кого не виникало підозр щодо заангажованості . Можна також допускати, що в певні періоди лауреатів не буде - ну, значить, нічого вартісного не з'явилося. І варто уникати ситуації, коли виникає враження, що премія присуджується не як відзнака, а надається, як матеріальна допомога.
Цитувати | Поскаржитись на коментар
 
 
-8 #9 Оксана Колісник 19.04.2012 09:01
Цитую О.Мацюцька:
Як казав професор Преображенський ...
Якщо екстрополювати цю сентенцію на проблему з премією...
Ну все на все не екстраполюється . Різні сфери діяльності потребують різних підходів. Премія імені Василя Симоненка - це не тільки фахова нагорода, а й свідчення громадського визнання. Фахові нагороди засновують фахові організації. Влада в засновниках представляє певним чином громадськість, і повинна в якийсь спосіб узгоджувати витрачання бюджетних коштів (премія імені В.Симоненка - це ж бюджетні гроші) з тою громадськістю. Так що присутність "не письменників" у комісії - абсолютно виправдана! Інша річ - що то за "не письменники". Варто було б звернути увагу на створення спеціального Статуту премії імені Василя Симоненка, який би визначив критерії відбору членів журі, регламент їх роботи і т.д. (трохи буде далі)
Цитувати | Поскаржитись на коментар
 

Додати коментар

Звертаємо Вашу увагу, що "Прочерк" - це майданчик коректних дискусій!

Цікаві новини звідусіль

bigmir)net TOP 100