393396562_1968409943546412_5247288308487290513_n Сьогодні Сергієві Проскурні виповнилося б 66. Спілкуватися з ним віч-на-віч випало лише двічі, коли Сергій запрошував на каву у кафе неподалік театру. Ну а який журналіст від такого відмовиться, якщо пригощають. Та й не абихто.

"Це колись я був затятим кавнюком, а тепер ось бачиш - імбирний чай", - прокоментував замовлення...

Уперше така приємність сталася на початку грудня 2009-го. Тоді Про (його друге ім'я у арт-тусівках від Амстердама до, тепер доведеться перепросити, москви), як співкерівник цього грандіозного міжнародного проекту, готувався показати у Черкасах "Циганського барона". Удруге - на тому ж місці, вже у серпні 2012-го, після призначення його в.о. художнього керівника нашого театру, ще до конкурсу.

Першого разу ми спілкувалися майже суто по темі, оскільки від мене вимагалося не лише самому збагнути значення такої постановки на сцені Театру Шевченка (режисери, музиканти, актори, співаки з Нідерландів, Австрії, ФРН, Польщі та звісно, Черкас), але й невдовзі максимально точно переповісти про неї на шпальті газети, а там самих іноземних прізвищ зо півтора десятка.

Друга розмова мала значно ширший тематичний діапазон. Сергій згадував львівське дитинство, свої перші "постановки" у п'ять років, коли декораціями слугували стільці, кулісами були рушники, а за акторів грали ляльки. Про навчання у нашому музучилищі й відповідні вподобання загалом ("могли й вигнати"). Про режисерську роботу у театрі Франка...

Але ж про перспективи черкаського - найдовше.

Дотепер пам'ятаю власні рефлексії. Те майбутнє, яким бачив його Проскурня, вражало, шокувало, захоплювало, викликало внутрішній глядацький супротив. Від стереотипів, як і сталих цінностей, летіли клоччя... Я розумів, що переді мною людина, яка мислить і бачить усе театральне абсолютно інакшим, аніж воно є тут і зараз. Особливо, особисто, провокативно, фантазійно, перспективно - та як завгодно, але максимально незвично...

"Театр - не консерва із завжди однаковим вмістом". Це до того, що його площі мають використовуватися для будь-яких культурно-мистецьких подій, а не лише вистав. Як і про те, що радянська форма "організації театру" з єдиною трупою своє віджила: таких має бути кілька. Сцен теж має бути дві-три: й основна, й мала, й експериментальна, і для кожної - свій репертуар.

"Зі старими виставами треба прощатися". Мене аж сіпнуло, мало каву не розлив. Це ж як? Із Кайдашами прощатися? З Голохвастовим-Пронею-Галею? Зі Стецьком?

406046854_1990258634694876_2028652238691235327_n

Сергій пояснив: "із совєцькими дровами" (наче про декорації, але гадаю - ширше). Тобто ці вистави треба чи ставити наново, аби позбутися "попсовості", як це сталося із "Кайдашевою сім'єю", або ж робити їх на сучасний лад "за мотивами" - здається, тепер це практикують кіношники у серіалах: "Спіймати Кайдаша" чи "Хазяїн" з Богданом Бенюком, наприклад.

Щось Сергієві вдалося, щось - ні, бо й не могло. Вочевидь, йому було затісно, чи й просто нецікаво, в незмінному десятиліттями театральному форматі. Усе новаторське - як то створення та у подальшому всіляке сприяння роботі Черкаської Театральної Лабораторії ("Лєна", "Історія про людину, з якою трапилася історія", "Така любов", "Сканінг" та інші - можливо, не всі вони з'явилися у ЧТЛ, - 10 років минуло, можу помилитися), - вдавалося блискуче. Натомість "класика", а надто те, що "з нагоди", тобто до календарної дати, - посередньо: "Невідомий Артемовський", "Серед грому і тиші", розпіарена, та так і не закінчена 6-годинна тетралогія "Тарас". Єдина "Елеонора" залишилася, бо теж не така, як інші. Та ще й у рази посилена талантом Тетяни Крижанівської.

Сергій Проскурня одночасно вів проекти у Києві, Одесі, Львові, за основним місцем роботи, де бував не часто. Він жив і працював у власному мистецькому режимі, не хотів, та й не міг, творити з 10:00 до 18:00 згідно штатного розпису. Одначе, людина, якій багато років поспіль довіряли столичні паради до Дня Незалежності, мабуть таки щось тямила і в організації роботи, і в режисурі. Але ж є КЗпП, та й тодішнього директора Володимира Осипова можна було зрозуміти.

Чим усе це могло закінчитися? Та звісно ж, у театральному сімействі стався конфлікт аж до сесійної зали облради, а слідом, у вересні 2015-го, Сергій Проскурня написав заяву...

Насамкінець зацитую Тетяну Крижанівську ("Один день із Сергієм Проскурнею", тижневик "Акцент" від 28 листопада 2012 року)

"Мені подобається його енергійність і швидкість у роботі. Сам він каже: "Я дуже швидко працюю, ви не встигаєте за мною". Сергій постійно говорить нам, що ми якісь повільні. Але ця риса є одночасно й негативною в ньому: ми ніяк не можемо перебудуватися і наздогнати його, ми живемо у різних ритмах".

Власного ритму Сергієві вистачило лише на 63 роки.

Дякуємо. Пам'ятаємо...

Борис Юхно, журналіст, краєзнавець

*Допис із фейсбуку

реклама

Коментарі  

 
+1 #9 Адукат 30.11.2023 19:35
Цитую Питання темному:
Розумнику, а до якого мотлоху ти відніс би Василя Симоненка, який теж жив і творив у совіцькі часи і теж мав до останніх днів партійний квиток?

А Вася был ещё и партийный? Не знал. То, что он никакой не диссидент и не критик советской власти (коего из него часто лепят), а даже наоборот читал давно. Но то, что и парт.билет имел, не знал. Спасибо. Просветили.
Цитувати | Поскаржитись на коментар
 
 
-2 #8 СОЛДАТ 30.11.2023 19:31
Цитую Питання темному:
Цитую СОЛДАТ:
Цитую Прапор:
Класичні вистави треба..

І чого ти вирішив,що цей совіцький мотлох .. ;-)

Розумнику, а до якого мотлоху ти відніс би Василя Симоненка, який теж жив і творив у совіцькі часи і теж мав до останніх днів партійний квиток?

Симоненка до мотлоху відносити не можу.Поясню чому:
-партійний квиток( який ти вважаєш своїм самим сильним аргументом) не врятував його від побиття мєнтами на залізничному вокзалі, хоть останні розуміли кого вони били
- Симоненко не став витягувати той квиток щоб припинити побиття.Не знаєш чому?
Ще питання будуть? :lol:
Цитувати | Поскаржитись на коментар
 
 
+5 #7 Прапор 30.11.2023 18:36
Симоненко геній!Я зустрічався з вами в дні суворі,
Коли вогнів червоні язики
Сягали від землі під самі зорі
І роздирали небо літаки.

Тоді вас люди називали псами,
Бо ви лизали німцям постоли,
Кричали “хайль” охриплими басами
І “Ще не вмерла…” голосно ревли.

Де ви ішли — там пустка і руїна,
І трупи не вміщалися до ям, —
Плювала кров’ю “ненька Україна”
У морди вам і вашим хазяям.

Ви пропили б уже її, небогу,
Розпродали б і нас по всій землі,
Коли б тоді Вкраїні на підмогу
Зі сходу не вернулись “москалі”.

Тепер ви знов, позв’язувавши кості,
Торгуєте і оптом, і вроздріб,
Нових катів припрошуєте в гості
На українське сало і на хліб.

Ви будете тинятись по чужинах,
Аж доки дідько всіх не забере,
Бо знайте — ще не вмерла Україна
І не умре!
Цитувати | Поскаржитись на коментар
 
 
-2 #6 Питання темному 30.11.2023 17:10
Цитую СОЛДАТ:
Цитую Прапор:
Класичні вистави треба зберігати. Український театр, його радянські корифеї Гнат Юра, Нонна Копержинська, Володимир Данченко, Микола Яковченко, Ольга Кусенко, Марʼян Крушельницький залишили нам у спадщину безцінний скарб.

І чого ти вирішив,що цей совіцький мотлох треба зберігати-можеш пояснити?Чи радянські ордени, грошові премії і квитки членів ВКПб вони теж тобі залишили?Вони, безумовно, були непоганими акторами, але не більше того. ;-)

Розумнику, а до якого мотлоху ти відніс би Василя Симоненка, який теж жив і творив у совіцькі часи і теж мав до останніх днів партійний квиток?
Цитувати | Поскаржитись на коментар
 
 
+5 #5 Стяг мистецтва 30.11.2023 13:04
Корифеї Гнат Юра, Нонна Копержинська, Володимир Данченко, Микола Яковченко, Ольга Кусенко, Марʼян Крушельницький гордість українського театрального мистецтва. А те, що вони творили в інший час, то люди, у тому числі і митці, не вибирають в який жити час, а час вибирає їх. Тож не усім талановитим людям випало жити в незалежній Україні.
Цитувати | Поскаржитись на коментар
 
 
-1 #4 СОЛДАТ 30.11.2023 12:34
Цитую Прапор:
Цитую СОЛДАТ:
Цитую Прапор:
Класичні вистави треба зберігати. Український театр, його радянські корифеї Гнат Юра, Нонна Копержинська, Володимир Данченко, Микола Яковченко, Ольга Кусенко, Марʼян Крушельницький залишили нам у спадщину безцінний скарб.

І чого ти вирішив,що цей совіцький мотлох треба зберігати-можеш пояснити?Чи радянські ордени, грошові премії і квитки членів ВКПб вони теж тобі залишили?Вони, безумовно, були непоганими акторами, але не більше того. ;-)

Тому що більше нічого не створено. Не квартал з сердечкою зберігати. Чи забужку

Якщо більше нічого не створено( в чому я сумніваюся), то це не означає що треба і далі молитися на діячів совіцької доби.Прийде час - з"явиться щось нове і дійсно українське.З приводу "квартала" і "сердючки" - тут ти правий.Рідкісне лайно. ;-)
Цитувати | Поскаржитись на коментар
 
 
+1 #3 Прапор 30.11.2023 10:58
Цитую СОЛДАТ:
Цитую Прапор:
Класичні вистави треба зберігати. Український театр, його радянські корифеї Гнат Юра, Нонна Копержинська, Володимир Данченко, Микола Яковченко, Ольга Кусенко, Марʼян Крушельницький залишили нам у спадщину безцінний скарб.

І чого ти вирішив,що цей совіцький мотлох треба зберігати-можеш пояснити?Чи радянські ордени, грошові премії і квитки членів ВКПб вони теж тобі залишили?Вони, безумовно, були непоганими акторами, але не більше того. ;-)

Тому що більше нічого не створено. Не квартал з сердечкою зберігати. Чи забужку
Цитувати | Поскаржитись на коментар
 
 
+6 #2 СОЛДАТ 30.11.2023 09:58
Цитую Прапор:
Класичні вистави треба зберігати. Український театр, його радянські корифеї Гнат Юра, Нонна Копержинська, Володимир Данченко, Микола Яковченко, Ольга Кусенко, Марʼян Крушельницький залишили нам у спадщину безцінний скарб.

І чого ти вирішив,що цей совіцький мотлох треба зберігати-можеш пояснити?Чи радянські ордени, грошові премії і квитки членів ВКПб вони теж тобі залишили?Вони, безумовно, були непоганими акторами, але не більше того. ;-)
Цитувати | Поскаржитись на коментар
 
 
-2 #1 Прапор 29.11.2023 20:16
Класичні вистави треба зберігати. Український театр, його радянські корифеї Гнат Юра, Нонна Копержинська, Володимир Данченко, Микола Яковченко, Ольга Кусенко, Марʼян Крушельницький залишили нам у спадщину безцінний скарб.
Цитувати | Поскаржитись на коментар
 

Додати коментар

Звертаємо Вашу увагу, що "Прочерк" - це майданчик коректних дискусій!

Цікаві новини звідусіль

bigmir)net TOP 100