реклама Делікат

Черкаський художник Ігор Солодовніков знайшов на горищі унікальний архів фотографій свого діда Івана Литвина. 5000 знімків зберегли обличчя українських селян та ще живі народні традиції, які не потрапили в об’єктив офіційних радянських фотографів. Тепер можна побачити реальне повоєнне та закрите у радянських колгоспах українське село. Як насправді жили селяни, в що одягалися, як проводили будні й свята та як гарували на полях. Подібного архіву в центральній Україні ще ніколи не знаходили. Фото Литвина створюють неповторний та реалістичний образ часу в один із переломних періодів української історії кінця 1950-х ‒ початку 1970-х років, пише Радіо Свобода.

07da04eb-fddb-43d6-ae1d-727ac0ebce7d_w1023_r0_s

Знахідка

У 2010 році художник Ігор Солодовніков та його рідні продавали дідівську хату на Черкащині. Пробираючись на горищі крізь завали мотлоху, Ігор знайшов стару дідову валізу з фотоприладдям. Два роки тому він вирішив заглянути в середину і побачив декілька масивних дисків від бабін. На них були намотані сотні метрів фотоплівок його діда Івана Литвина. Ігор почав їх оцифровувати: «Я не міг відірватися, день і ніч сканував негативи».

0bb9ef88-aee5-4f85-8f1a-3c6da26ac5c7_w1023_r0_s

3c9a69d0-cf0f-4614-b13d-28287012abb4_w1023_r0_s 

f308cb0c-cd82-4f4f-a76b-263a76d4818d_w1023_r0_s

За місяць Ігор Солодовніков оцифрував весь дідів архів. Вийшло близько 5000 фотографій.

ce00d0ee-9d81-4ada-8769-2ef5b4787361_w1023_r0_s

a3776efe-15c9-4f1f-978e-95086907586d_w1023_r0_s 

ff1f62ed-d5b7-476d-aff4-5c8335244366_w1023_r0_s

«Я побачив інший час й інше життя: покоління, традиції, звичаї, обличчя, які давно відійшли в минуле», ‒ згадує онук.

Іван з Холодного яру

Іван Литвин народився у квітні 1924 року в селі з бунтівною та вільнолюбивою історією. Його Грушівка на Черкащині ще не так давно була частиною Холодноярської Республіки, яка до останнього боролася проти більшовиків. Саме тут радянська влада закріпилася чи не найпізніше в Україні.

Литвин добре пам’ятав Голодомор і те, що його родина втратила тоді декількох дітей. Коли одну з них – Ярину – батьки змушені були винести помирати на ґанок, 10-літний Іван взявся її рятувати. Він викопував на полі залишки пшениці, перетирав зернята і приносив дівчинці. Ярина вижила і прожила 70 років.

27ffcaf3-242e-46d1-a2f5-b9269dce6357_w650_r0_s

Сестра Ярина, яку Іван Литвин врятував від голоду стоїть по центру

Після початку війни 18-річного Івана вже ніхто не врятував від вивезення на примусові роботи до Німеччини. Там йому вдалося втекти з декількох таборів, але наприкінці Другої світової його помістили у табір «Бухенвальд». «Ціна життя була зведена до нуля. Після того, що я бачив, не боюся навіть смерті», – казав дід онукові, а в своїх блокнотах малював купи мертвих тіл.

5d8ab35f-112e-427e-bb79-fc12fb08d3d3_w650_r0_s

Фотограф та художник Іван Литвин. Фото середини 1960-х років

Найбільшою пристрастю Івана було малювання. Після війни він пішов навчатися ремеслу до народного майстра Макара Мухи, який мав свою школу неподалік Грушківки. Вчитель бачив талант свого учня й настановляв вчитися далі. Іван вступив до Одеського художнього училища, але мусив повернувся до села ‒ на навчання не вистачало грошей. Тоді Литвин вже був одруженим та мав допомагати своїй великій родині. Невдовзі у нього самого народилася дочка, а згодом – син.

«Він жалкував, що не міг вільно малювати, що потрібно працювати, доглядати за господарством, забезпечувати сім’ю. Він був прекрасним сім’янином», ‒ розповідає донька Раїса Литвин.

e8eef5fd-0307-4ddd-a1e6-13c08b401d82_w650_r0_s

Іван Литвин в себе вдома. Тримає власноруч вирощений лимон

У Грушківці Литвин працював бібліотекарем. Крім того, у селі малював плакати, відливав для людей декоративні скульптури, робив обеліски та пам’ятники загиблим воїнам. Навіть нишком відреставрував вцілілі ікони для сільської церкви.

Фотографувати Іван почав ще до війни, у школі. «У нього завжди випадали із кишень різні плівки, негативи», ‒ пригадує бабусині розповіді Ігор Солодовніков. Наприкінці 50-х у Литвина з’явився сучасний фотоапарат «Зоркий-2» – майже повна радянська копія німецької «Лейки».

«Батько – єдиний, хто мав у селі фотоапарат, вони були нерозлучні… Носив фотоапарат на такому ремінці через плече, жив з ним», ‒ ділиться донька Раїса.

e1e0025e-f069-48f7-952e-0b58dc19dd7c_w1597_r0_s

0600b4f8-3d3b-43a0-ab75-ee67a0a36527_w650_r0_s 

d35e3db8-fbfb-4f0c-bcfd-fec50c818f21_w650_r0_s

e7c193b0-8ee4-46ab-9750-fb1b57c6ff89_w650_r0_s  

Іван Литвин почав підзаробляти фотографією. У неділі під його будинком часто стояли черги: люди приходили фотографуватися на паспорт чи день народження.

c8845807-1439-4237-af8d-b455f05c6a78_w650_r0_s

Фотографія вимушено замінила Івану малювання – справу його життя, якою він весь час марив, але не міг повноцінно займатися.

Поет і лірик

Радіо Свобода попросило переглянути світлини Івана Литвина одного із найкращих українських експертів із фотографії Валерія Мілосердова. Чи був талант Івана Литвина непересічним, особливим? «Абсолютно», ‒ погоджується Мілосердов. «Він був художником у повному розумінні цього слова. Він мислив образами», ‒ стверджує дослідник та фотограф. І зазначає, що портрети ‒ один із найсильніших жанрів у доробку Литвина.

3faf88ce-8e6d-40d8-a322-946ddb673961_w1597_r0_s

d7e1156c-b4de-464b-a79d-fe0442c55411_w1023_r0_s 

4ba5199b-56d4-4619-a31c-d758ce39716c_w650_r0_s

Дочка фотографа – Раїса Литвин

«На його портретах я бачу відображення часу, – каже Мілосердов. – люди на них живі, справжні! Його фото зроблені в кінці 50-х ‒ на початку 70-х років. Це дуже цікавий період, який радянська офіційна фотографія взагалі не зафіксувала, як і багато іншого».

21961e5b-54f4-41a3-a561-194712953e5c_w1597_r0_s

Литвин поетично і лірично передав живі й чесні образи простих сільських людей, життя яких залишилося на узбіччі історії.

2abe488c-c69b-4526-8e6c-13b2c125a83a_w1023_r0_s

Бездонні зморшки, тьмяний погляд та медалі, які тягнуть донизу старі радянські піджаки. Відверті знімки Литвина передають справжні образи фронтовиків без пропагандистського «побєдоносного» радянського міфу.

01a401dc-758d-4609-b930-700915b405dd_w1597_r0_s

Фронтовики Другої світової війни із села Грушківка, Черкаської області

Крізь десятки негативів Литвина проступає його любов до людини. Він зміг показати їхні особливі риси та передати їхню щирість і справжність.

Проти течії

«У Івана було вроджене відчуття композиції. Він не заганяв себе у рамки», ‒ говорить Валерій Мілосердов та додає, що рука майстра відчутна й на подієвих світлинах.

09a8c003-9981-4ce9-9a60-d72ec5b3c129_w1023_r0_s

«Я скільки плівок відсканував, а там майже немає браку, ‒ розповідає вже онук Ігор Солодовніков, який теж займається фотографією, ‒ все у різкості! Тоді ж не було автофокусу, все треба було робити вручну. От, наприклад, люди їдуть на машині ‒ швидко різкість не наведеш. А у нього все чітко! Як? Звідки? Він же ніде не вчився. Дід дуже добре знав, що можна витиснути зі своєї камери. Її можливості він використовував на повну».

f0a09a34-bb43-4958-95d2-e09fd99cfcd3_w1023_r0_s

8d785c32-a29a-4ea1-8e4d-afa0355dbef1_w1023_r0_s 

eb89bbcd-8c5f-41d6-8b2c-4128c0c9c6b6_w1597_r0_s

Іванові Литвину вдалося зафіксувати різноманітність народних весільних традицій в останній період їх живого існування. Ці фото складають найбільшу частину в архіві фотографа.

00c68069-9867-4ef5-9ebf-4439cc5142db_w1597_r0_s

З роками традиції блискавично занепадали. Наприклад, на майже всіх фото із кінця 50-х – початку 60-х років на голові нареченої ‒ традиційний вінок із квітів, а вже на початку 70-х його замінить фата, а наречена буде у білій сукні.

795a26cb-99e7-423d-a724-8db686b69099_w1597_r0_s

Фото Литвина показують і те, як поруч з народними традиціями вживалися радянські, які з часом мали повністю їх витіснити.

6bd2b19a-3fe5-4fc6-bf59-9ada14aefbcf_w650_r0_s

Похорони ‒ ще одна важлива тему, яку досліджував Іван. На його фото видно, як помпезна музика духового оркестру стає в радянській Україні невід’ємною частиною колись задушевного прощання із померлим.

0832ae91-43cd-4ba0-8b07-ab26111b41ef_w1597_r0_s

«Литвин не був на хвилі радянської фотографії, ‒ стверджує Валерій Мілосердов. ‒ Думаю, він і сам розумів, що його фото дуже відрізнялися від радянських пропагандистських шаблонів. Якби він повіз свої фотографії у якусь газету, йому б сказали: «Дуже-дуже гарно, але ми не можемо це надрукувати».

4081764f-9daa-4d5b-ae58-e6bdc27b4b27_w1023_r0_s

af2d3fa3-853e-4566-9901-9a417d931770_w1023_r0_s  

Іван Литвин справді розумів, що таке «правильне радянське» фото. У його архіві можна побачити пропагандистські знімки, які він спеціально робив для оформлення своєї бібліотеки чи іншої «офіційної» справи.

2e20f4d4-263e-47f1-a219-11ce114fe9d4_w650_r0_s

Ці знімки різко контрастують з тим, що він знімав лише для себе: спостерігав за реальним життям, досліджував сільських людей та майстерно передавав їхні почуття. «У діда була потреба фотографувати, ‒ говорить онук. ‒ І, як я розумію, йому був більше цікавий процес зйомки, а не результат».

620a035a-b22f-40b9-b020-8fed8776cd0b_w1597_r0_s

Більшість знімків, які зробив Іван Литвин, він ніколи не бачив надрукованими: «Дід друкував переважно те, що йому замовляли, якісь сімейні фото, але це мізер. Близько 10% із всього, що у нього було! Навіть мама каже, що тільки зараз побачила більшість фото зі свого весілля. Тоді у діда не було лабораторії, часу і можливостей, щоб масово друкувати».

Переїзд

Після 25 років у грушківській бібліотеці Івана Литвина запросили на роботу до Кам’янки ‒ райцентру за 8 кілометрів від рідного села.

«Мені здається, йому хотілося більшого ‒ жити у місті та творчо реалізуватися», ‒ розповідає дочка Раїса Литвин.

Вже немолодий, 51-річний Іван наважується працювати у Кам’янській художній майстерні. Хоча робота була прибутковою, але замість творчості Іван змушений вимальовувати пропагандистські лозунги. «Ми займалися «буквоїдством», ‒ згадує син Анатолій Литвин, який працював разом із батьком, ‒ «Слава КПРС!» «Мир, труд, май», «Хай живуть роковини великого жовтня!», інколи малювали портрети передовиків для дощок пошани та, звичайно, портрети Леніна».

4e5293e2-4fc8-492e-b3c7-400a776e8515_w1023_r0_s

Іван Литвин за роботою у Кам'янській художній районній майстерні

Невдовзі Литвин продав свою хату у Грушківці та самотужки побудував у 1978 році нову у Кам’янці.

Остаточно перебравшись разом із дружиною до міста, він перестає фотографувати.

«Мені здається, у майстерні його не дуже цінували. Він уже був немолодим. Фотографуватися там до нього теж ніхто не ходив. Він думав, що зможе у місті щось набути, але, натомість, втратив. Мені здається, батько жалкував, що переїхав», ‒ розповідає донька.

Бажання малювати і тоді не покидало Івана. Він до останнього мріяв зануритися у творчість, коли вийде на пенсію: «Натомість батько не встиг зрозуміти час, в який потрапив. Раніше він був нарозхват, а тут раптом про нього всі забули. Він відчував, що нікому не потрібен. Це його дуже ранило. Думаю, у нього пропало бажання творити».

11 лютого 1987 року Іван Литвин помер від інсульту у Кам’янці Черкаської області. Йому було 62.

Фотохудожник Іван Литвин

Визначити місце Івана Литвина в історії української фотографії наразі неможливо, адже вона ще досі не написана й не досліджена, говорить Валерій Мілосердов. Але зауважує, що за значенням його творчість можна порівняти із вже визнаною українською фотографкою Параскою Плиткою-Горицвіт: обоє творили в один час, досліджували людей, мали драматичні долі, були художниками, залишили великі фотоархіви та жили в енергетичних місцях: Параска – на Гуцульщині, а Іван ‒ в Холодному Яру.

«У Франції нещодавно вийшла книжка про найвидатніших жінок-фотографок. Туди потрапили четверо українських мисткинь, серед них і Параска Плитка-Горицвіт. Десь на її рівні перебуває й Іван Литвин», ‒ стверджує Мілосердов.

Він резюмує, що віднайти унікальний архів ‒ це одна справа, але не менш важливо, щоб про нього дізнався весь світ. «Ми маємо знати, на якій поличці у світовій бібліотеці перебуває наша культура. Це завдання державних інституцій. А поки наша українська культура, на жаль, перебуває в ізоляції», ‒ каже Валерій Мілосердов.

Всі фото Івана Литвина, розміщені у матеріалі, надані його онуком ‒ черкаським художником, фотографом, експертом-мистецтвознавцем Ігорем Солодовніковим. У його архіві також зберігаються три авторські картини діда. Фото, які використані у колажах, зроблені Ігорем Солодовніковим.

реклама

Інші матеріали по темі:

Коментарі  

 
0 #8 Все змінилося 02.01.2021 10:50
Зараз село більш сучасне і цивілізоване. І життя зовсім інше, вільне і демократичне.
Цитувати | Поскаржитись на коментар
 
 
-1 #7 Solid/ 01.01.2021 23:58
ну така собі "совіцька окупація", як називають ті часи браві хлопці зі Львова.
Ті що малюють карту України без Криму.
Цитувати | Поскаржитись на коментар
 
 
-3 #6 Solid/ 01.01.2021 23:55
Люди, як люди...
Й де тут комуняки-совки рогаті?
Те що ТІ ЛЮДИ ТОДІ ПОБУДУВАЛИ теперішня суржико_мовна блотота у ВИШИВАНКАХ "декомунізувала" - зкомуніздила.
Цитувати | Поскаржитись на коментар
 
 
+1 #5 Два кольори 27.12.2020 11:10
Цитую Зінченко:
не так вже й погано жилося людям, зображеним на фото...щось трохи перекручують модні сучасні історики............

"Історики"- прислужники висмикують тільки погане і все фарбують чорним кольором. А в історії, як і в житті, були темні і були світлі часи. Люди жили, працювали, ростили дітей, раділи і сумували. Сьогодні, звичайно, усі тільки радіють. Фото не постановочні, а із життя.
Цитувати | Поскаржитись на коментар
 
 
-4 #4 Зінченко 27.12.2020 08:14
не так вже й погано жилося людям, зображеним на фото...щось трохи перекручують модні сучасні історики............
Цитувати | Поскаржитись на коментар
 
 
+8 #3 Ірина 20.12.2020 23:50
Які надзвичайні історії у кожному фото, які люди були справжні, зі справжніми емоціями, жодного ліцемірства. Очевидно, що головний герой історії був інтелігентний і розумний чоловік, а ще - він був щасливий. Раїса Іванівна на фото - моя альма-матер, вчителька з української мови та літератури і мій класний керівник, низький уклін Вам. Пишаюся.
Цитувати | Поскаржитись на коментар
 
 
+11 #2 Папараці 18.12.2020 19:00
Реальна картина повсякденного життя українського села кінця 1950- - 1970-х років. Таким воно було, хто ще пам'ятає. Це справжня історія у світлинах, а не з підручників, які пишуть, хто як хоче.
Цитувати | Поскаржитись на коментар
 
 
+12 #1 Bogdana 18.12.2020 16:16
Справжня історія, яку не підробиш. Отримала величезне задоволення від перегляду фото. Все життя пролетіло
Цитувати | Поскаржитись на коментар
 

Додати коментар

Звертаємо Вашу увагу, що "Прочерк" - це майданчик коректних дискусій!

Цікаві новини звідусіль

bigmir)net TOP 100