«На коні й під конем» – так ще з козацьких часів кажуть в Україні про «світлі й темні смуги» у житті людини, міста чи цілої нації. «На коні» – висловлювання про кращі часи. Схоже на відголосок сентенції Аut cum scuto, aut in scuto («Зі щитом або на щиті») – з традицій давньої Спарти…
У гербі ж Черкас козак – давно не на коні. Маємо той варіант зображення, на якому між козаком і конем – «тин-перегородка» між синім і червоним полями, причому козак дивиться на захід, а кінь скаче в протилежний бік – на схід…
Справедливості ради слід зазначити, що це – фактична «реінкарнація» черкаського герба імперських часів – правління московського царя Ніколая Першого, знаменитого утисками всього українського, включно із запровадженням офіційного терміну «Юго-Западная Россия» відносно земель всієї України… У 1995 році за основу взяли російський герб Черкас 1852 року, замінили в ньому Архангела Михаїла на козака – і так затвердили в часи правління міського голови Володимира Олійника, але герб залишив без змін. Пізніше Олійник утік до Росії, а козак, якого «зсадили з коня», так і залишився Черкасам…
2021 року виповнюється 230 років з часу отримання Черкасами (1791 р. за версією більшості дослідників) «Магдебурзького права» – європейського типу міського самоврядування. Чи не час повернути Черкасам отриманий у ті часи перший міський герб – козака зі списом у руці, ВЕРХИ на коні?
До речі, всі здобутки Магдебурзького права було скасовано в часі правління саме царя Ніколая Першого, на герб часів якого зорієнтовано наш нинішній герб…
***До речі: козак-вершник із зображення на гербі Черкас 1791 року не дарма перегукується з «Погонею» – гербом Великого Князівства Литовського, до часів якого багато дослідників схильні зараховувати якщо не народження міста Черкаси, то його розквіт як адміністративного центру Середнього Подніпров’я. Вважається, що вершник у геральдиці християнських земель – вплив культу Георгія Переможця, вершника зі списом, який з сідла здибленого коня наносить удар злу.
***Ще з цікавого: навіть у радянські часи в гербі Черкас був саме ВЕРШНИК – босоногий хлопчина у білій вишиванці скакав верхи на білому коні зі снопом жита у руках. Тоді для компартійних чиновників художники, серед яких був співавтор нинішнього герба Черкащини і прапора Черкас Микола Теліженко, пояснили – мовляв, хлопець у білому символізує те, що Черкаси – наймолодший в Україні обласний центр, а сніп жита – те, що область аграрна…
Так от: дослідники вважають, що у оповідях про Георгія Змієборця є відголоски легенд про Ярила з давніх міфів, а Ярила у давніх осінніх обрядах символізував саме босоногий хлопчак у білій вишиванці, верхи на коні і зі снопом жита у руці…
ЯКЩО НА ВСЕУКРАЇНСЬКОМУ РІВНІ ТАК І НЕ ПРИЙШЛИ ДО КОНСЕНСУСУ У СПРАВІ ЗАТВЕРДЖЕННЯ «ВЕЛИКОГО ГЕРБА» ДЕРЖАВИ ДО 30-РІЧЧЯ ВІДНОВЛЕННЯ ЇЇ НЕЗАЛЕЖНОСТІ, ТО ЧОМУ Б ЧЕРКАСАМ НЕ ПОВЕРНУТИ СВІЙ ОБЕРІГ ДО 230-РІЧЧЯ ЗДОБУТТЯ МАГДЕБУРЗЬКОГО ПРАВА І ТОГО ГЕРБА, ДЕ КОЗАКА НІХТО З СІДЛА ЩЕ НЕ ЗСАДЖУВАВ?..
Андрій Кравець, черкаський журналіст.
Допис у фейсбуці.
реклама
Коментарі
Тіпа;"КАКАя разница?"
Що воно поміняє для жителів міста? Яка різниця вам, де той козак знаходиться? Одно лише і вміємо, що піною сходити по гербам, прапорам, їх кольору та хто зображений і хто куди дивиться на них. Як ті дурні одно зайняті плакатами.
Стрічка RSS коментарів цього запису